Asociația Credu a oferit rezultatele studiului privind percepțiile și comportamentele legate de sănătatea sânilor în rândul populației din România.
Rezultatetele au fost prezentate in cadrul conferintei organizate la lansarea campaniei „Tu ai făcut investigațiile la sân anul acesta?”
Analiza oferă o perspectivă asupra modului în care femeile din diverse grupuri demografice își gestionează sănătatea sânilor. Detalii aici: Rezultate-studiu-Asociatia-Credu pdf
Principalele rezultate ale studiului efectuat pe un eșantion pe 459 de persoane din mediul urban și rural includ:
1. Investigații medicale: 81.1% dintre respondenți au afirmat că au efectuat investigații medicale la sân. Cele mai frecvente tipuri de investigații menționate au fost mamografia (69.7%) și ecografia (71.6%).
2. Modificări la nivelul sânilor: 56.1% dintre participanți au raportat descoperirea unor modificări la nivelul sânilor, cele mai comune fiind nodulii (42.4%) și durerea (50.2%).
3. Diagnosticul afecțiunilor: 10.1% dintre participanți au fost diagnosticați cu afecțiuni maligne ale sânilor, în timp ce 18.2% au avut afecțiuni benigne, cum ar fi chisturi mamare și fibroadenoame.
4. Cunoștințe despre factorii de risc: 76% dintre respondenți au afirmat că sunt conștienți de factorii de risc ai cancerului de sân, cu factori genetici (81.8%), alimentația nesănătoasă (48%) și fumatul (32.6%) fiind printre cei mai menționați
5. Auto-examinarea sânilor: 81.8% dintre participante au declarat că își auto-examinează sânii. Totuși, doar 24.2% dintre acestea se simt sigure că efectuează corect autoexaminarea.
„Studiul nostru subliniază importanța educației și conștientizării în rândul femeilor despre sănătatea sânilor. Lansarea campaniei ‘Tu ai făcut investigațiile la sân anul acesta?’ reflectă obiectivul nostru de a încuraja femeile să efectueze testări regulate și să discute cu medicii pentru a li se recomanda investigațiile la sân necesare „, consideră Oana Voicu, președinta Asociației Credu.
Obstacole în efectuarea investigațiilor
Studiul Asociației Credu a identificat mai multe obstacole care pot împiedica femeile să efectueze investigații regulate la sân:
➔ Costul: 65.8% dintre respondenți au menționat costul ca fiind un obstacol în accesarea serviciilor de sănătate pentru sănătatea sânilor.
➔Frica: 25.2% dintre participanți au declarat că frica este un factor care îi descurajează să efectueze investigații la sân.
➔Lipsa de timp: 23.3% dintre femei au indicat lipsa de timp ca pe un obstacol în programarea pentru investigații.
➔Lipsa de informații: 21.8% dintre respondenți au menționat că nu au suficiente informații despre procedurile necesare.
➔Jenă: 12.8% dintre participanți au menționat jena ca fiind o barieră în discutarea problemelor de sănătate sânului.
➔Probleme de trai mai importante: 10.9% dintre respondenți au indicat că alte probleme de sănătate sau probleme financiare mai urgente sunt prioritare.
➔Lipsa de educație: 10% dintre participanți au menționat că lipsa de educație în privința sănătății sânilor îi împiedică să acorde atenția necesară.
Dr. Daciana Toma, medic de familie a menționat în cadrul conferinței de lansare : “E important sa alocăm timp pentru sănătatea noastră! Dacă faci investigațiile la timp, asta înseamnă că ai câștigat nu câteva zile, nu câteva luni, ci câțiva ani. De altfel, foarte puține dintre pacientele care se prezintă la cabinetul meu fac investigațiile la sân, deși declară că știu că este important. Dar concret, eu nu emit mai mult de 10 bilete de trimitere pe an, pentru că nu vor să le efectueze. E o mare diferență între ce știm și ceea ce facem.”
Aceste obstacole subliniază necesitatea continuării eforturilor de educare și sensibilizare prin intermediul campaniei „Tu ai făcut investigațiile la sân anul acesta?”, pentru a depăși barierele și pentru a încuraja femeile să prioritizeze sănătatea sânilor lor.
Concluzii: Se remarcă un interes privind crescând privind accesul la investigațiile medicale, față de testele genetice, în ceea ce privește prevenția și educația în sănătate, necesitatea unui program național de prevenție, precum și importanța informării publice și a sprijinului comunitar.
Despre campania „Tu ai făcut investigațiile la sân anul acesta”
Campania națională „Tu ai făcut investigațiile la sân anul acesta” își propune să sensibilizeze femeile cu privire la importanța efectuării regulate a investigațiilor la sân și să le încurajeze să consulte medicii pentru recomandări despre tipurile de investigații, momentul și locațiile potrivite pentru realizarea acestora.
Campania “Tu ai efectuat investigațiile la sân anul acesta” s-a desfășurat cu sprijinul Eli Lilly, Lotus Med, Donna Medical Center, Asociația de Genetică și Medicină Personalizată și Synlab România.