Când vine vorba de organizarea timpului de școală, nu există o soluție ideală. Timpul petrecut la școală trebuie să se încadreze în ritmul general al copilului într-un mod echilibrat.
Există trei ritmuri principale care trebuie respectate cu prioritate:
- somnul,
- variațiile zilnice ale intensitatii activității intelectuale
- ritmurile sezoniere de rezistența la agresiunile mediului.
Durata și calitatea somnului sunt două elemente esențiale ale nivelului de atenție a unui copil la școală. Ele vor avea de fapt consecințe asupra performanței intelectuale.
Factorii care influențează calitatea și durata somnului unui copil
- Vârsta: cu cât copilul este mai mic, cu atât are nevoie de mai mult somn.
- Ora sosirii la școală: cu cât este mai devreme, cu atât mai multă atenție trebuie acordată duratei somnului copilului.
Spații de locuit :
Mediul familial este esențial deoarece stilul de viață al părinților reglează somnul copiilor.
Datorită studiilor de cronopsihologie efectuate în școli, putem stabili un model „clasic” al fluctuațiilor zilnice ale nivelului de atenție și activității intelectuale:
- nivelul de atentie și performanța psihotehnică creste dimineața, de la începutul până la sfârșitul școlii (in « schimbul 1)
- scade după prânz,
- apoi crește din nou în timpul după-amiezii.
Există două momente recunoscute că fiind „difficile »: dimineața devreme și după-amiaza devreme.
Perioade de rezistență scăzută
Este demonstrat că ființele umane sunt mai vulnerabile fizic iarna decât vara.
Dacă perioada de la sfârșitul lunii februarie până la începutul lunii martie este deosebit de grea pentru toată lumea, cea de la începutul lui noiembrie este mai delicata pentru copiii mici, cei care merg la școală de la începutul lunii septembrie.
Cercetarea evaluativă de teren a inspirat în principal patru lecții:
- variaţiile zilnice ale performanţei intelectuale sunt semnificative. Acest lucru este cu atât mai adevărat dacă elevul se simte confortabil la școală;
- practicarea activităţilor educaţionale extraşcolare contribuie la dezvoltarea fizică şi psihică a tinerilor. A avea mai mult timp „liber” nu este întotdeauna favorabil;
- așa -numita săptămână „de 4 zile” este mai solicitantă la nivel fiziologic decât un ritm distribuit în mod regulat pe parcursul săptămânii. Acest lucru poate contribui la accentuarea și prelungirea efectelor perturbatoare ale weekend-ului, cu copiii în afara programului și deci obosiți dimineața de luni, până marți la prânz, pentru unii. În plus, dacă volumul orar săptămânal de predare rămâne același, repartizarea predării pe 4 zile are că rezultat fie o prelungire a zilei de școală, fie o reducere a „vacantelor scurte” și/sau o prelungire a primului trimestru, care poate fi dificil pentru unii copii.
- pentru ca un copil să se simtă cu adevărat în vacanță și să se bucure pe deplin de ea, este nevoie de aproximativ o săptămână. Abia după această perioadă de tranziție uită de trezire, școală, griji zilnice, stresul mediului și se trezește mai târziu, doarme mai bine, se odihnește și se relaxează.
Aceste constatări au condus specialistii sa propună:
- activități școlare distribuite în conformitate cu ritmurile zilnice ale copilului;
- un calendar anual echilibrat, în care perioadele de curs de la 7 la 8 săptămâni alternează cu două săptămâni de vacanță;
- orele de curs intr-un orar care să respecte cât mai mult somnul copilului.
Bune practici
Dormitorul poate fi foarte diferit de la o familie la alta: un spațiu de locuit sau un loc rezervat exclusiv somnului, un birou, spatiu mixt ( de exemplu birou și dormitor) sau spatiu multifuncțional. Condițiile de locuință au consecințe asupra organizării familiei și asupra spațiului rezervat somnului.
https://sommeilenfant.reseau-morphee.fr/enfant/sommeil-de-lenfant/
https://www.somnolog.ro/parasomniile-faze-somn/
https://www.sfatulmedicului.ro/dictionar-medical/homeostazie_3833
https://www.reginamaria.ro/articole-medicale/sa-intelegem-ciclurile-de-somn