Asociația CREDU

În urma studiului realizat în perioada noiembrie 2023 – martie 2024 s-au evidențiat: categoriile de creatori de conținut în sănătate, oportunitățile și provocările acestora, modalitățile creative pe care ei le abordează pentru a furniza conținut de calitate, atractiv dar și bazat pe dovezi științifice.

Accentul este pus pe necesitatea ca acești creatori de conținut să mențina un echilibru între interesele comerciale și cele de sănătate publică, existând susceptibilitatea publicului că mediul online ar putea induce dezinformare, ghidat fiind de potențiale interese comerciale. Nu este uitata partea de reglementare a comunicării în sănătate.

Studiul a indicat și sursele de unde respondentii au arătat că își iau informația despre sănătate (am fi putut considera, poate, că doar din mediul virtual.)

Într-o epocă în care tehnologia și mediul online domină viețile noastre, nu este o surpriză că mulți dintre noi ne orientăm spre “internet” pentru a găsi informații despre sănătate. Totuși, studiul nostru a arătat că sursele tradiționale de media, precum televiziunea și publicațiile tipărite, rămân relevante pentru un segment semnificativ al populației.

Din studiul nostru, reiese că motivele  pentru care creatorii de conținut în domeniul medical sunt urmăriți:

Este încurajator să vedem că oamenii sunt din ce în ce mai interesați de sănătatea lor și că își doresc să fie bine informați.

Prin urmare, este crucial ca acești creatori de conținut de sănătate să își asume responsabilitatea de a furniza informații precise și verificate științific, prioritizand educarea și sprijinirea audienței lor.

În același timp, este important ca organizațiile din domeniul sănătății să fie mai implicate în educația publicului și să sprijine eforturile de informare și promovare a sănătății. Ne referim la asociațiile de pacienți, societățile medicale, etc.

În final, vă încurajez să luați aceste date în considerare atunci când căutați surse de informații despre sănătate și să le evaluați atent. Împreună, putem contribui la promovarea unui stil de viață sănătos și la îmbunătățirea sănătății publice.

Susrsele de informare ale publicului larg în ceea ce privește sănătatea

Participanții la studiul efectuat în perioada noiembrie 2023 – martie 2024, pe un un eșantion de 413 de persoane, realizat atât online cât și offline, au declarat că își iau informațiile de sănătate din:

De asemenea, cei chestionați iau în considerare și alte surse de informare precum:

Totodată un procent de 87% dintre ei consideră că organizațiile care activează în domeniul sănătății (instituții medicale, producători/distribuitori de mediamente, suplimente alimentare, produse naturale de îngrijire personală, a casei etc.) ar trebui să fie mai implicate în educația de sănătate a publicului lor.

Respondentii au argumentat că ii selectează pe creatorii de conținut de sănătate din următoarele considerente :

Tipuri de creatori de conținut de sănătate

În Romania există mai multe tipuri de creatori de conținut de sănătate:

Medical influencerii respondenti în cadrul studiului consideră că oamenii le urmăresc conținutul pentru că oferă informații medicale într-un mod accesibil, pentru că reprezintă surse credibile și autentice de informare în acest domeniu.

Declară că prezinta informații provenite nu doar din experiența profesională, ci se informează continuu din surse ceritificate (tratate, ghiduri, studii, cercetări relevante etc).

De asemenea, apelează la abordări creative de prezentare a informației pentru a veni în ajutorul publicului:

Principalele provocări cu care se confruntă în această calitate sunt legate de:

Tot ei indică, însă, și câteva oportunități:

astfel este mai ușor că informația să ajungă la populație.

Oferă, de asemnea, și sfaturi pentru alte cadre medicale care vor să ofere conținut educațional comunităților:

Creatorii de conținut generalist care abordează și subiecte de sănătate consideră că oamenii ii urmăresc pe aceste teme pentru abordarea prietenoasă, pentru că le sunt familiari și se regăsesc în poveștile lor de viață (pentru că prezintă “cazuri și simptome” cu care s-au confruntat și ei).

Pentru acuratețea informațiilor prezentate declară că se documentează din studii de specialitate, fac apel la medici sau alți specialiști etc.

Și ei folosesc tehnici creative de prezentare a informației:

Provocările cu care se confruntă aceștia sunt:

Sfaturile pentru cei care vor să abordeze această tematică, fie în calitate de influencer generalist sau de pacient influencer (creator de conținut care are calitatea de pacient, suferind de afecțiunea/afecțiunile pe care le prezintă):

Asociațiile de pacienți care joacă și rolul de patient influencers declară că prezintă către comunitățile lor

Oamenii declară că ar înceta să urmărească un creator de conținut din zona de sănătate dacă :

 

Detalii puteți obține accesând: Studiu legat de sursele de informare ale oamenilor în ceeea ce privește sănătatea lor

Reglementarea comunicării în sănătate

Consider că doar o parte a comunicării în sănătate este reglementată, cea medicală, însă domeniul este mai vast de atât și, în general, cei care sesizează neregulile sunt tocmai persoane din audiență. De aceea, aducem o serie de recomandări pentru comunități, la ce să fie atențe când își iau informații legate de sănătate.

Credibilitate și expertiză – să fie foarte clar cine este persoana din spatele conținutului de sănătate (nume și nu alias, sa fie precizate certificarile, si ce anume o recomandă sa publice respectivele informatii)

Transparență – parteneriatele cu companiile care activează în sănătate trebuie comunicate de fiecare dată.

Sesizarea informațiilor înșelătoare – conținutul despre sănătate ar trebui întotdeauna să se bazeze pe informații științifice sau de încredere.

Respectarea dreptului la confidențialitatea informațiilor ale pacientului sau a clientului de servicii de sănătate non-medicale – conținutul sub formă de testimonial, exemplele trebuie făcut public doar cu acordul pacientului sau clientului.

Echilibrarea intereselor de sănătate publică cu cele comerciale – starea de sănătate a pacienților și clienților sau a consumatorilor ar trebui să primeze în conținutul despre sănătate în fata obiectivelor comerciale.

Recomandări desprinse din studiu: